30 жовтня 2020 року Національний історико-меморіальний заповідник «Биківнянські могили» спільно з Центральною бібліотекою ім. Т. Г. Шевченка для дітей м. Києва провели онлайн-захід, присвячений пам’яті видатного українського художника Михайла Бойчука та репресованих «бойчукістів».
Традиційний щорічний захід до дня народження Михайла Бойчука цього разу проходив дистанційно, з використанням можливостей Інтернету і транслювався у реальному часі на сторінках Заповідника і Бібліотеки у соціальній мережі Facebook. Таким чином, багато охочих могли не лише почути і подивитися цікаві матеріали про творчий шлях Михайла Бойчука, його учнів, а також репресії, що призвели до знищення цілої мистецької школи, але також поставити запитання і взяти участь у дискусії.
Захід відкрила заступник генерального директора з наукової роботи Національного історико-меморіального заповідника «Биківнянські могили» Тетяна Шептицька. Вона зокрема нагадала, що школа Михайла Бойчука була унікальним явищем українського мистецтва ХХ століття, її представники шукали нових форм і методів живопису, прагнули повернутися до витоків української історії, традицій, але надати національній автентиці загальносвітового звучання. На жаль, життєвий шлях Михайла Бойчука, а також його найяскравіших учнів і послідовників завершився у катівнях НКВС, а їхні тіла навічно спочивають у Биківнянському лісі. Тетяна Шептицька розповіла, якими були останні дні життя українських митців, як проходили допити, чого домагалися від художників слідчі і за якими абсурдними звинуваченнями вони були засуджені на смерть.
Художник Олександр Мельник, лауреат премії Київської організації Національної спілки художників України «Мистець» імені Михайла Бойчука, детальніше зупинився на творчості «бойчукістів», а також поділився власними спогадами про одну з учениць Михайла Бойчука – художницю Оксану Павленко, якій вдалось вижити в часи сталінського лихоліття, алеціною виживання стала відмова від «бойчукізму» як стилю.
Старший науковий співробітник Заповідника Тамара Бойко побудувала розповідь про художницю і дружину Михайла Бойчука Софію Налепинську-Бойчук на матеріалах її архівно-кримінальної справи. З її доповіді Софія Налепинська постала в уяві глядачів не лише як талановита художниця і соратниця Майстра, але й як надзвичайно благородна і сильна характером жінка.
Виступ видавця, книгознавця, історика літератури й громадського діяча Артура Рудзицького був присвячений його власним спогадам про те, як він вперше познайомився з «бойчукізмом» в роки, коли найменші згадки про Михайла Львовича і його учнів все ще були під забороною. Він також представив свою книжку «Ілюстратор «Кобзаря» Василь Седляр та його доба» і розповів про історію її написання.
Молода режисерка Олександра Степашко презентувала тізери двох майбутніх фільмів про бойчукістів: повнометражного фільму за сценарієм Ольги Опенько і телевізійого проекту «Портрет митця в дорозі», з якого глядачі дізнаються про історію шаленого успіху Михайла Бойчука і його школи в Парижі на початку ХХ століття. «Цей проект, – стверджує режисерка, – має на меті продемонструвати, що «бойчукізм» – явище не лише української культури. Воно знайшло своє яскраве місце в культурі світовій, але розвиток його був так ґвалтовно перерваний комуністичною владою».
Прямий ефір був збережений на сторінці Заповідника у Facebook https://www.facebook.com/Bykovnya1937. Тож запрошуємо обов’язково його подивитись!